kron blog ayrıcalıklı erişim yönetiminde dikkat edilmesi gerekenler

Ayrıcalıklı Erişim Yönetiminde Dikkat Edilmesi Gerekenler

Nis 04, 2021 / Kron

Ayrıcalıklı Erişim Yönetimi (PAM), özellikle firmaların veri güvenliğini sağlama konusunda kapsamlı ve uçtan uca çözümler sunabildiği için son yılların en etkili güvenlik yöntemleri arasında yer alıyor. Bunun en önemli sebebi ise özel veya kamu fark etmeksizin artık tüm kuruluşların yer ve mekân sınırlaması olmadan siber saldırılara maruz kalabilme ihtimali. Siber saldırganlar, kullandıkları kaynakları ve yöntemleri geliştirdikçe alınan güvenlik önlemlerinin de gelişmesi gerekiyor.

Günümüzün siber güvenlik teknolojileri bu noktada etkili birer savunma yöntemi olsalar da tek başlarına kurgulandıklarında yeterince etkin bir durumda değiller. Ayrıcalıklı Erişim Yönetimi dahil tüm güvenlik adımlarında kötü amaçlı yazılımları üreten kişilerin bir makine olmadıklarını, bu yüzden daima belirli senaryolar dışında hareket edebileceklerini göz önünde bulundurmak önemli. Bu noktada kurumların güvenlik altyapılarını kurgularken, teknoloji kadar insan faktörünü de odağına alan bir yapılanmayla ilerlemeleri gerektiği ortaya çıkıyor. İç ve dış tehditleri de öngörmeyi gerektiren bu durum, çok katmanlı, kullanıcı bazlı ve anlık sistem takibi sağlayan Ayrıcalıklı Erişim Yönetimi (PAM) gibi veri güvenliği sağlayan altyapı ihtiyaçlarını da kaçınılmaz kılıyor. Genel olarak baktığımızda dört ana unsurdan meydana gelen Ayrıcalıklı Erişim Yönetimi uygulamaları, teknoloji ve insan faktörlerini dengelemeyi başarıyor. Aşağıdaki adımları takip ederek Ayrıcalıklı Erişim Yönetimi ile sizde şirketinizin veri güvenliği önlemlerini üst seviyeye taşıyabilirsiniz.

1. Tüm Ayrıcalıklı Hesapları İzleyin ve Güvence Altına Alın

Ayrıcalıklı Erişim Yönetimi’nin temel taşlarından biri olan yetkili hesapların tespiti ve kontrolü büyük önem taşıyor. Kontrol altına alınmayan yetkili bir hesabın risk oluşturması için kötü niyetli olması gerekmez. Örneğin şirketinizde ayrıcalıklı erişim hakkına sahip olan ancak işlemleri tespit ya da kontrol edilmeyen bir çalışanın anlık dalgınlıkları önemli güvenlik açıklarının oluşmasına ve şirketinize ait kritik verilerin açığa çıkmasına yol açabiliyor.

Ayrıcalıklı erişim konusunda etkili bir süreç yönetimi için daima bilgi bazlı hareket edilmeli, hangi yöneticilerin ne gibi erişim haklarına sahip olduğu her zaman bilinmeli ve daha önce uygunsuz işlemler gerçekleştiren kişilerin kayıtları tutularak incelenmeli, bunun sonucunda gerekiyorsa erişim kısıtlamasına gidilmeli. Tüm bu adımların sağlıklı, sorunsuz ve verimli bir şekilde işleyebilmesi için de pek çok güvenlik katmanında modüler bir yapıya sahip kapsamlı bir Ayrıcalıklı Erişim Yönetimi platformundan yararlanılabilir.

2. Erişimleri Yönetin ve Kontrol Edin

Ayrıcalıklı Erişim Yönetimi’ndeki en temel iki adım, ayrıcalıklı erişime sahip olan hesapların belirlenmesi ve bu hesapların erişebilecekleri alanların titizlikle tespit edilmesinden geçiyor. Bu yüzden yetkili hesaplara sahip kişileri, zaman içinde bu hesaplar vasıtasıyla değişiklikleri yönetmek ve düzenli olarak kontrol etmek gerekiyor. Least privilege (En Az Ayrıcalık İlkesi) hakkındaki yazımızda da bahsettiğimiz gibi veri alanlarına erişen kullanıcıların yetkilerini en az seviyede tutarken, iş süreçleri aksamadan maksimum verimlilik elde etmek için Ayrıcalıklı Erişim Yönetimi’nden faydalanarak, yetkili hesapların kontrolü tek tek yapılabiliyor.

Ayrıcalıklı erişim konusunda etkin bir denetim süreci için yetkili oturum yöneticisi, iki faktörlü kimlik doğrulama (2FA), merkezi parola yöneticisi gibi teknolojiler size hem yetkili hesapları kontrol etme hem de bu hesaplar aracılığıyla yapılan işlemleri denetleyebilme imkânı tanıyor. Ek olarak yine Ayrıcalıklı Erişim Yönetimi’nin sunduğu çözümler arasında yer alan zaman, konum ya da cihaz bazlı doğrulama yetenekleri; sadece yetkili hesapların sisteme belirli saatler içinde, belirli yerlerden ve belirli cihazlardan ulaşabilmelerini sağlıyor. Haliyle tüm bu gelişmiş ve ayrıntılı uygulamalar da veri güvenliği açısından büyük bir avantaj oluşturuyor.

3. Ayrıcalıklı Hesap Aktivitelerini Kaydedin ve Denetleyin

Ayrıcalıklı Erişim Yönetimi konusunda teknoloji destekli denetim kadar insanlar tarafından gerçekleştirilen kontroller de önemli. Bu yüzden tercih edeceğiniz erişim, kimlik ve/veya veri güvenliği sisteminin üst düzey önlemler almak dışında yetkili hesapların sistem üzerindeki aktivitelerini kaydetme ve raporlama konusunda da etkin özelliklere sahip olması gerekiyor. Böylece farklı düzeylerde ayrıcalıklara sahip hesapları, bu hesaplar üzerinde yapılan değişiklikleri ya da bu hesaplar tarafından gerçekleştirilen işlemleri video kaydı yardımıyla inceleyebilir ve çok daha kolay bir şekilde denetleyebilirsiniz.

4. Ayrıcalıklı Görevleri Daha İşlevsel Hale Getirin

Teknoloji ve insan odaklı, sorunsuz şekilde işleyen bir siber güvenlik altyapısı için sistem içindeki ve dışındaki tüm gerçek ve sanal kullanıcıları kapsayan bütünleşik ve işlevsel bir yaklaşım sergilemek gerekiyor. Bunun için şirket personellerinin yanı sıra üçüncü taraf olarak adlandırılabilecek tedarik zinciri sağlayıcılarını ya da sanal kullanıcı olarak bilinen veritabanı hizmetlerini de göz önünde bulundurmak gerekiyor. Aksi takdirde siber güvenlik konusunda birçok açık ve aksaklık ile karşılaşmak olası. Bu nedenle Ayrıcalıklı Erişim Yönetimi entegrasyonunu planlarken, bu türden kullanıcıların tanımlanma esnasındaki detaylara dikkat edilmeli, insan faktörüne dayalı hata payları ortadan kaldırılmalı veya minimize edilmelidir. Risk yönetiminin temel adımlarından biri olan ve Görevler Ayrılığı İlkesi (Segregation of Duties) olarak bilinen yaklaşımların uygulanması bu aşama kritik rol oynuyor. Görevler ayrılığı ilkesinin gerekliliklerini de otomatize ve kontrol edilebilir kılan Ayrıcalıklı Erişim Yönetimi uygulamaları, yetkili hesap yönetimini daha verimli ve işlevsel hale getiriyor.

Gartner Magic Quadrant for Privileged Access Management (PAM) Raporu’nda ilk ve tek Türk siber güvenlik şirketi olarak yer alan Kron uzmanlığıyla geliştirilen Ayrıcalıklı Erişim Yönetimi platformu Single Connect, rutin görevleri otomatik hale getirerek operasyonel verimliliği artırıyor. Aynı zamanda ayrıcalıklı görev otomasyonu dahil olmak üzere yetkili oturum yöneticisi, merkezi parola yönetimi, iki faktörlü kimlik doğrulama ve dinamik veri maskeleme gibi şirketinizin siber güvenliğini sağlama konusunda ihtiyaç duyabileceğiniz tüm uygulamaları bir araya getiriyor.

Diğer Bloglar